PARODONTOLOGIE

Parodontologie – parodontitis

Tandplak is een zacht en kleverig, nauwelijks zichtbaar laagje van speekseleiwitten, voedselresten en bacteriemassa (biofilm) op de tanden en kiezen. Tandplak moet iedere dag verwijderd worden om problemen in de mond te voorkomen. Tandplak op de tanden en kiezen veroorzaakt een ontsteking in de rand van het tandvlees. Zo’n tandvleesontsteking heet gingivitis. Deze ontsteking kan zich uitbreiden van de tandvleesrand naar het daaronder gelegen kaakbot.

Dit kan uiteindelijk leiden tot parodontitis. Parodontitis is een vergevorderde en ernstige tandvleesontsteking. De belangrijkste oorzaak is een onvoldoende mondhygiëne, maar parodontitis kan ook door diverse andere factoren worden veroorzaakt.

Roken: Rokers hebben meer kans op parodontitis dan niet-rokers. Er is een kans dat de behandeling minder goed aanslaat dan bij een niet-rokers. Dit heeft te maken met vasoconstructie (bloedvatvernauwing), waardoor het tandvlees minder snel kan genezen.

Diabetes: Mensen met de diagnose diabetes typen I en II hebben een verhoogde kans op parodontitis. Behandelingen van (ernstige) parodontitis en het handhaven een goed mondhygiëne zou leiden tot verlaging van ontstekingsparameters in het bloed.

Erfelijk: Parodontitis komt in sommige families vaker voor dan bij andere families. Hierdoor is gebleken dat erfelijkheid ook een rol kan spelen.

Tijdig behandelen van parodontitis is noodzakelijk en zorgt voor het voorkomen van verlies van tand en tandbot. Parodontitis kan een lange tijd onopgemerkt blijven, waardoor parodontitis ook wel een sluipende moordenaar wordt genoemd. Vaak heeft u geen of spelen pas in een laat stadium op. Een aantal kenmerken die kunnen optreden zijn gezwollen, rood en slappe tandvlees, bloeding tijdens het tandenpoetsen en/of eten en tandvlees wat zich terugtrekt. Een vieze en/of slechte adem kunnen ook duiden op parodontitis. Parodontitis zorgt zelden voor pijnklachten. Door een professionele gebitsreiniging zal de mondhygiënist tandsteen, tandplaque en ontstekingsweefsel verwijderen wat onder uw tandvlees ligt. De ruimte wat de mondhygiënist schoon zal maken (de ruimte tussen uw tand en tandvlees) noemen wij ook wel een pocket. Een optimale mondhygiëne door u zelf draagt bij aan de genezing en verbetering van parodontitis. Uw mondhygiënist zal naast de gebitsreiniging ook met u kijken naar uw lifestyle en uw adviezen en instructie geven ter bevordering van uw mondhygiëne.

De behandeling van parodontitis kan in enkele gevallen soms wel oplopen tot +- €1400,-. Parodontitis voorkomen is beter dan genezen!