PrivACY VERKLARING

Privacy- en cookieverklaring

Uw privacy wordt door ons gerespecteerd. Tandartspraktijk Sloterdijk streeft ernaar om uw privacy zo goed mogelijk te waarborgen en zal vertrouwelijk omgaan met de informatie die u bij ons aanlevert. Bij de verwerking van persoonsgegevens nemen wij de geldende wet- en regelgeving op het gebied van privacy in acht. In deze privacy- en cookieverklaring informeren wij u over de wijze waarop wij met uw gegevens omgaan.

Categorieën persoonsgegevens

Door het gebruiken van de website en de daarop beschikbare diensten laat u bepaalde gegevens bij ons achter. Dat gebeurt ook bij ons in de praktijk in het kader van de uitvoering van de behandelovereenkomst. Dat kunnen persoonsgegevens zijn. Wij bewaren en gebruiken uitsluitend de persoonsgegevens die rechtstreeks door u worden opgegeven of waarvan bij opgave duidelijk is dat ze aan ons worden verstrekt om te verwerken.

Afhankelijk van de dienst die u gebruikt kunnen wij de volgende gegevens verzamelen:

  • NAW gegevens;
  • Geslacht;
  • E-mailadres;
  • Telefoonnummer;
  • Geboortedatum;
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Beroep/dagelijkse werkzaamheden;
  • Gegevens betreffende uw gezondheid;
  • De naam van uw zorgverzekeraar;
  • De naam van uw andere zorgverleners;
  • Reden van verwijzing; 
  • Belangrijkste klacht en/of wens; 
  • Betalingsgegevens; 
  • Tijdstip van uw afspraak; 
  • IP-adres

Grondslag voor gegevensverwerking

Door het gebruiken van de website en de daarop beschikbare diensten laat u bepaalde gegevens bij ons achter. Dat gebeurt ook bij ons in de praktijk in het kader van de uitvoering van de behandelovereenkomst. Dat kunnen persoonsgegevens zijn. Wij bewaren en gebruiken uitsluitend de persoonsgegevens die rechtstreeks door u worden opgegeven of waarvan bij opgave duidelijk is dat ze aan ons worden verstrekt om te verwerken.

Doeleinden gegevensverwerking

De persoonsgegevens die door ons worden verzameld, worden gebruikt voor de volgende doeleinden:

  • Het op de hoogte houden van de ontwikkelingen
  • Het aanmaken van uw account om u bij de praktijk in te schrijven;
  • Het inloggen op uw account;
  • Het bijhouden van uw medisch dossier;
  • Het inplannen van een afspraak;
  • Het uitvoeren van een behandeling;
  • Het opstellen van een factuur;
  • Het delen van uw gegevens i.v.m. declareren via de factoringmaatschappij Infomedics;
  • Het periodisch verrichten van een patiënten tevredenheidsonderzoek;
  • Het aanvragen en uitvoeren van een eConsult;
  • Het bijhouden van door u aangegeven voorkeuren;
  • Het versturen van een nieuwsbrief;
  • Het verbeteren van onze dienstverlening;
  • Het aanvragen en uitvoeren van een Vecozo check;
  • Het uitvoeren van overige, door u gevraagde, diensten.

‍Uw plichten

  • Als patiënt is het uw plicht om uw medisch specialist zo eerlijk en volledig mogelijk te informeren over uw situatie. Dit is noodzakelijk voor de diagnose en het vaststellen van het behandelplan.
  • De plicht om uw rekening te betalen.

Recht op dataportabiliteit 

Het recht op dataportabiliteit houdt in dat u het recht heeft de persoonsgegevens, die u aan de medisch specialist heeft verstrekt, in een gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm te ontvangen. Dit volgt uit artikel 20 AVG. U kunt de gegevens vervolgens zelf opslaan voor persoonlijk (her)gebruik of om naar een andere hulpverlener toe te sturen. Het gaat alleen om gegevens die u zelf actief en bewust aan de medisch specialist heeft verstrekt. Het recht op dataportabiliteit geldt bijvoorbeeld niet voor de conclusies, diagnoses, vermoedens of behandelplannen die de medisch specialist op basis van de door de u verstrekte gegevens vaststelt. Ook geldt het recht op dataportabiliteit alleen als digitale persoonsgegevens worden verwerkt. Daarom geldt het recht niet voor papieren bestanden. 

Termijnen 

De medisch specialist dient ‘onverwijld’ en in ieder geval binnen een maand na ontvangst van uw verzoek hieraan gevolg te geven. Ook wanneer de medisch specialist geen gevolg geeft aan uw verzoek, moet de medisch specialist dit gemotiveerd binnen een maand laten weten. Afhankelijk van de complexiteit van het verzoek en van het aantal verzoeken kan deze termijn indien nodig nog eens met twee maanden worden verlengd. De medisch specialist informeert u dan wel binnen een maand over deze verlenging.

Minderjarigen

Als er een minderjarige behandeld wordt binnen Tandartspraktijk Sloterdijk dan gelden de volgende wettelijke regels ten aanzien van inzien, wijzigen en vernietigen van medische dossiers van patiënten.

Jonger dan 12 jaar?
Dan liggen bovengenoemde rechten enkel bij de ouders van het kind. Het kind heeft geen recht tot inzage in het medische dossier en mag de medisch specialist ook niet verzoeken om het dossier te wijzigen of te vernietigen.

Tussen de 12 en de 16 jaar?
Dan liggen bovengenoemde rechten zowel bij de ouders van het kind als bij het kind zelf. Wel kan het kind aangeven bij de medisch specialist als hij of zij niet wilt dat zijn of haar ouders in het medische dossier kijken. Dit verzoek moet de medisch specialist inwilligen. Hetzelfde geldt voor wijzigen en vernietigen van het medische dossier.

Ouder dan 16 jaar?
Dan liggen bovengenoemde rechten enkel bij het kind. De ouders hebben geen recht tot inzage in het medische dossier van hun kind en mogen de medisch specialist ook niet verzoeken om het dossier te wijzigen of te vernietigen.

UW RECHTEN

Wanneer u persoonsgegevens aan ons heeft verstrekt, heeft u verschillende rechten die u kunt uitoefenen. Zo heeft u recht op inzage, rectificatie en het wissen van uw gegevens. Ook kunt u ons verzoeken om uw gegevens aan u of een andere partij over te dragen of om de gegevensverwerking te beperken. Het staat u daarnaast vrij om bezwaar te maken tegen een verwerking van uw gegevens. U kunt bovendien uw toestemming voor de gegevensverwerking altijd in te trekken. U kunt uw verzoek bij ons schriftelijk kenbaar maken of door ons een e-mail te sturen aan info@tandartspraktijksloterdijk.nl. Wij streven ernaar om binnen 14 werkdagen op uw verzoek te reageren.

Recht op inzage en afschrift van het dossier 
U mag uw persoonsgegevens en uw volledige patiëntendossier bij ons inzien. Ook kunt u om een kopie vragen van uw dossier. Dit verzoek kunt u neerleggen bij uw medisch specialist. De medisch specialist hoeft geen inzage te geven in zijn of haar persoonlijke werkaantekeningen. Daarnaast hoeft de medisch specialist uw verzoek niet te honoreren als dit in het belang is van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander.

Recht op afschrift en de kosten daarvan 
Voor het verstrekken van een afschrift mag door de komst van de AVG geen vergoeding meer worden gevraagd. Dit gebeurt dus kosteloos. Als u echter om meerdere kopieën vraagt, kan op basis van administratieve lasten een vergoeding in rekening worden gebracht. Wanneer u het verzoek per e-mail doet, dan wordt het afschrift van het dossier digitaal verstrekt, tenzij u om een andere regeling vraagt.

Recht op rectificatie
U mag uw persoonsgegevens laten wijzigen. 
Bijvoorbeeld als u bent verhuisd en uw adres bij ons niet meer klopt. Of als wij uw naam verkeerd hebben geschreven.
U heeft niet het recht om professionele indrukken, meningen en conclusies van de medisch specialist te corrigeren waarmee u het niet eens is. U kunt wel uw eigen visie in het patiëntendossier laten opnemen. Ook als de medisch specialist het niet eens is met deze visie dan moet de medisch specialist deze alsnog opnemen in uw patiëntendossier. Hetzelfde geldt voor een second opinion. Op uw verzoek zal de medisch specialist deze ook opnemen in uw patiëntendossier.

Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden

Wij verstrekken uw persoonsgegevens alleen aan Infomedics voor het versturen van de nota’s. Infomedics doet er alles aan om uw gegevens maximaal te beveiligen. U leest meer op www.infomedics.nl/privacy. In andere gevallen verstrekken wij in beginsel alleen aan derde partijen indien u daar zelf toestemming voor heeft gegeven. Gegevensverstrekking zonder uw toestemming vindt plaats indien dat noodzakelijk is om de overeenkomst tussen u en ons uit te kunnen voeren of een wettelijke verplichting ons dat voorschrijft.

Bewaartermijnen

Wij zullen uw gegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk is voor de in deze privacy- en cookieverklaring beschreven doeleinden, tenzij dat nodig is op grond van een wettelijke verplichting. Voor het bewaren van uw medische gegevens hanteren wij de wettelijke bewaartermijn van 20 jaar uit de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst. Naast de WGBO houden we indien nodig ook rekening met bewaartermijnen die voortvloeien uit andere wetgeving.

‍Beveiligingsmaatregelen

Om uw gegevens zo goed mogelijk te beschermen hebben wij passende beveiligingsmaatregelen getroffen.De praktijk werkt volgens de NEN7510 norm voor informatiebeveiliging en binnen de praktijk is er een privacybeleid opgesteld en geïmplementeerd.

Verwijzingen naar websites van derden (via hyperlinks)

Om u van dienst te zijn hebben wij op onze websites verwijzingen opgenomen naar websites van derden. Wij maken u er graag op attent dat wanneer u deze websites bezoekt, de voorwaarden uit de privacy verklaringen van deze derden van toepassing zijn. Wij raden u aan om de privacy verklaringen van deze websites te lezen voordat u daar verder gebruik van maakt.

Het gebruik van cookies

Voor het functioneren van onze praktijkwebsite maken wij gebruik van cookies. Cookies zijn informatiebestandjes die bij het bezoeken van een website automatisch kunnen worden opgeslagen op of uitgelezen van het device (zoals PC, tablet of smartphone) van de bezoeker. Dat gebeurt via de webbrowser op het device. Cookies zijn er in verschillende soorten. Wij maken gebruik van de volgende soorten cookies:

  • Analytic cookies: om te kunnen analyseren hoe onze website door bezoekers wordt gebruikt en naar aanleiding daarvan verbeteringen te kunnen doorvoeren;

Via onze website worden cookies geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de Analytics dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Wij gebruiken deze dienst niet voor ingelogde gebruikers. Wij hebben Google niet toegestaan de verkregen Analytics informatie te gebruiken voor andere Google diensten, wij laten de IP-adressen anonimiseren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt overgebracht naar en opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Wij hebben een verwerkersovereenkomst met Google gesloten. De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Wij hebben geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derden. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien zij hiertoe wettelijk worden verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerkt. Google houdt zich aan de privacybeginselen van en zijn aangesloten bij Privacy Shield van het Amerikaanse Ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissie. Voor meer informatie over deze gegevensverwerking kunt u de privacy verklaring van Google lezen.

In uw browser kunt u de instellingen rond het gebruik van cookies desgewenst aanpassen. Ook kunt u eventueel handmatig cookies verwijderen. Dit leest u na in de handleiding van uw browser.

Klacht indienen bij de Autoriteit persoonsgegevens

Mocht u onverhoopt niet tevreden zijn over de wijze waarop wij met uw gegevens omgaan, dan kunt u een klacht hierover indienen bij de Autoriteit persoonsgegevens. De contactgegevens van de Autoriteit persoonsgegevens vindt u hier: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/klacht-over-gebruik-persoonsgegevens

Wijzigingen in deze privacy- en cookieverklaring

Wij behouden ons het recht voor om deze privacy- en cookieverklaring aan te passen. Deze wijzigingen zullen via onze praktijkwebsite bekend worden gemaakt. Wij raden u daarom aan om deze verklaring regelmatig te raadplegen, zodat u van eventuele wijzigingen op de hoogte bent.

Onze contactgegevens

Heeft u nog vragen of opmerkingen na het lezen van deze privacy- en cookieverklaring? Dan kunt u hiervoor contact met ons opnemen.